مقالات آموزشی کمپ

4 مقصد طبیعت گردی برای کودکان و خانواده

4 مقصد طبیعت گردی برای کودکان و خانواده

یکی از بهترین و واجب‌ترین تفریحات برای بزرگسالان و کودکان، رفتن به طبیعت است. زدن به دل جاده و گذراندن یک یا چند روز در طبیعت برای روح و روان همه اعضا خانواده لازم است. گذراندن وقت در طبیعت امکان آشنایی کودکان با طبیعت، شناخت انواع گونه‌های گیاهی و جانوری را فراهم می‌کند. این زمان بهترین فرصت آموزش به کودکان برای پاسداشت طبیعت و احترام به محیط زیست است.

قطعا چالشی که خانواده‌ها برای رفتن به طبیعت با آن مواجه هستند؛ مقصد گردشگری مناسبی است که برای کودکان مناسب باشد و نیاز به کوهنوردی سخت و… نداشته باشد. در این مقاله به معرفی 4 مقصد طبیعت گردی برای کودکان و خانواده می‌پردازیم.

مقاله ” 5 مکان کمپینگ بهاری متفاوت در ایران ” را نیز خوانید!

قبل از انتخاب مقصد طبیعت گردی برای کودکان به چه نکاتی توجه کنیم؟

1.داشتن مسیر مناسب

مقصد طبیعت گردی برای کودکان برای تا جای ممکن دارای مسیر صاف و همراه با جذابیت باشد. مسیر نباید باعث سررفتگی حوصله کودک یا خستگی بیش از حد او یا بزرگسالان شود. با این تعاریف قطعا مسیرهایی با شیب تند برای طبیعت گردی با کودکان مناسب نیست. زیرا باید در مسافت زیادی آنها را نیز همراه با وسایل حمل کرد و این نیاز به ورزشکار حرفه‌ای دارد.

2.انتخاب مکان آشنا

برای رفتن به طبیعت همراه با خانواده بهتر است به مکانی آشنا سفر کرد. رفتن به مناطق بکری که قبلا تجربه سفر به آن را نداشته یا یک راهنمای راه بلد همراه نیست؛ چندان توصیه نمی‌شود. به خصوص اگر اولین سفر طبیعت گردی است.

3.زمان مناسب برای شروع طبیعت گردی

بهترین زمان برای طبیعت گردی همراه با کودکان، روز است. زمانی که سطح انرژی شما و کودک بالا است و دیرتر خسته یا بد خلق می‌شوید را انتخاب کنید. سعی کنید طبیعت گردی را در شب شروع نکنید زیرا نور مناسب برای دید داشتن به اطراف موجود نیست. این ممکن است باعث بروز خطراتی شود.

4.بررسی آب و هوا

رفتن به یک مقصد طبیعت گردی برای کودکان قرار است تبدیل به یک تفریح شاد شود. نیاز نیست خود را با مخاطرات جوی، گیر افتادن در باران و طوفان و… درگیر کرد. پس بهتر است قبل از شروع سفر آب‌هوای مقصد چک شود.

5.تهیه تجهیزات لازم

متناسب با برنامه سفر خود که در چه فصلی، برای چه مدت و کجا سفر می‌کنید، لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنید. این لوازم از برداشتن چندین دست لباس برای کودکان، کریر در صورت نیاز، لوازم بهداشتی و… تا چادر و کیسه خواب را شامل می‌شود. برداشتن چندین میان وعده مفید و مقوی را نیز فراموش نکنید!

مقاله ” نحوه تشخیص چادر مسافرتی اورجینال از فیک ” را نیز بخوانید!

چگونه یک تجربه طبیعت گردی جذاب برای کودکان بسازیم؟

1.بروز خلاقیت

امروزه اکثر کودکان در آپارتمان‌های کوچک با محدودیت‌های بسیار بزرگ می‌شوند. درحالیکه دوران کودکی سرشار از انرژی، میل به رهایی و شیطنت است. بهتر است به کودکان احساس آزادی داد. تا جای ممکن که خطر آفرین نیست، اجازه دهید کودک به بازیگوشی خود مشغول باشد، بدود، سروصدا کند و…

برای کودکان چند وسیله بازی همراه ببرید اما اجازه دهید در طبیعت بازی کنند، با سنگ‌ها قلعه بسازند، با گل مجسمه و…. تا جای ممکن موبایل و تبلت را کنار بگذارید و بازی‌های جدید را امتحان کنید. این باعث بروز خلاقیت بیشتر در کودکان می‌شود.

2.آموزش همکاری

در این سفر که کودکان آزادی عمل بیشتری دارند به آنها همکاری بیاموزید. کودکان را در جمع‌آوری و حمل وسایل مورد نیاز با خود همراه کنید. در مقصد به آنها اجازه دهید که در برپایی کمپ و انجام کارها با شما شریک شوند. اینگونه حس استقلال کودک که منجر به اعتماد به نفس بیشتر او نیز می‌شود را تقویت کرده‌اید.

3.آب و آتش

فایرپیت یا آتشدان سه بعدی ساج‌وک

برای تهیه فایرپیت یا سایر تجهیزات ” آتشدان و باربیکیو ” به فروشگاه مجیکمپ سر بزنید!

تا جای ممکن نزدیک به آب، کمپ بزنید. از جاذبه‌های مقصد طبیعت گردی برای کودکان رودخانه و آب است. جایی که بتوانند در شنا یا آب بازی کنند. معمولا کودکان ارتباط خوبی با آب دارند و می‌توانند خود را مدت‌ها با آن سرگرم کنند.

البته که در کمپ نباید از جادوی آتش غافل شد. آتش بازی هم یکی از جذابیت‌های رفتن به طبیعت است. برای کودکان آتش امنی ایجاد کنید که طبیعت و آنها صدمه نزند. برایشان امکان نشستن دور آتش، درست کردن سیب‌زمینی و سوسیس در آتش را فراهم کنید. در آخر هم به آنها آموزش دهید باید از خاموش شدن آتش مطمئن شوند تا به طبیعت آسیبی وارد نشود.

4. شب‌نشینی

قطعا از جذابیت‌های رفتن به طبیعت، شب نشینی است. نشستن کنار آتش، سازدن و آواز خواندن همیشه جذاب است. به خصوص در طبیعت که نورهای مصنوعی زیاد نیستند و می‌توان از آسمان صاف و پرستاره لذت برد. اگر با نجوم کمی آشنایی داشته باشید و خوش‌شانس هم باشید می‌توانید دب اکبر، خوشه پروین، ستاره شمال و… را نیز به کودکان خود نشان دهید.

معرفی 4 مقصد طبیعت گردی برای کودکان

1.جنگل‌های شمال ایران

جنگل دالخانی مقصد طبیعت گردی برای کودکان

یکی از مناطق مناسب برای طبیعت گردی همراه با خانواده جنگل‌های استان‌های شمالی ایران است. گیلان، مازندران و گلستان مملو از جنگ‌های زیبا با پوشش گیاهی متنوع است. رفتن به هر کدام از آنها جذابیت خاص خود را دارد. بسیاری از این جنگل‌ها امکانات اولیه برای کمپ مثل سرویس بهداشتی، مکان برای چادر زدن، منقل آتش و امنیت را نیز دارند.

2.آبشار بیشه

آبشار بیشه مقصد طبیعت گردی برای کودکان

استان لرستان بهشت بی‌نظیری به خصوص در فصل بهار است. البته که به دلیل شرایط آب‌وهوایی این استان، سفر در تابستان هم مناسب مقصد طبیعت گردی برای کودکان است. یکی از جاذبه‌های طبیعت گردی این استان، آبشار بیشه است. این آبشار نزدیک شهرستان دورود که تا خرم آباد 65 کیلومتر فاصله دارد، است. آبشار بیشه چهل و هشتمین میراث ملی طبیعی ثبت شده ایران است. این آبشار در جوار جنگل‌های بلوط و در روستای بیشه قرار دارد. برای رفتن به این آبشار می‌توان با ماشین از جاده درود به بیشه استفاده کرد. البته که از معدود مقاصد گردشگری در طبیعت است که می‌توان با قطار نیز به آنجا سفر کرد. یکی از زیباترین جاده‌های ریلی ایران متعلق به این مسیر است. فاصله کم ایستگاه قطار تا آبشار وسوسه تجربه این سفر را بیشتر نیز می‌کند.

مقاله ” 3 نکته بستن کوله به روش حرفه ای ها ” را نیز بخوانید!

3.دماوند

دامنه دماوند مقصد طبیعت گردی برای کودکان

یکی از بهترین گزینه‌ها برای کمپ در ایران دماوند است. به جز قله دماوند که کوهنوردان به آن می‌روند، می‌توان با ماشین به دشت‌های اطراف آن رفت و در طبیعت کمپ کرد. دماوند امکان انتخاب وسیعی از دشت تا آبشار و غار و چشمه را به شما می‌دهد. بسته به سلیقه و آمادگی جسمانی خانواده می‌توانید مقصد مناسب خود را انتخاب کنید.

4.درک

ساحل درک مقصد طبیعت گردی برای کودکان

رفتن به چابهار یک انتخاب مناسب مقصد طبیعت گردی برای کودکان است. اتصال کویر و دریا، امکان شنا کردن و قایق سواری و در کنار آن رفتن به سایر جاذبه‌های طبیعی و دیدنی چابهار. تک نخل درک در ساحل هم یکی از جاذبه‌های این ساحل است که می‌توان عکس‌های زیبایی هم با آن خلق کرد. البته حواستان باشد به آداب و رسوم مردم محلی احترام بگذارید و با آنها همراه باشید.

مقاله ” 5 مقصد مناسب آفرودسواری در ایران ” را نیز بخوانید!

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید