مقالات آموزشی کمپ

4 نوشیدنی گرم در طبیعت با شامورتی و کتری

نوشیدنی گرم در طبیعت با کتری و شامورتی

زمانی که انسان به طبیعت می‌رود می‌رود؛ به قصد کمپ یا کوهنوردی، قطعا میل کردن نوشیدنی گرم بسیار دلچسب است. به خصوص در فرهنگ ایرانی که نوشیدن چای یا دمنوش بسیار باب است و تبدیل به یک فرهنگ و گاه آیین شده است. کتری شامورتی نوعی چای‌ساز سنتی ایرانی است. این کتری جنسی فلزی دارد و روی هیزم یا ذغال به صورت مستقیم قرار داده می‌شود. این کتری شکلی خاص و مخروطی یا بزرگ و گرد اما به صورت استوانه‌ای دارد.

شکل استوانه‌ای این کتری به حمل‌ونقل راحت آن در کوله کمک می‌کند. از این کتری برای جوشاندن سریع آب و درست کردن چای در دمای مناسب به خصوص در کمپ و پیک‌نیک یا کوهنوردی استفاده می‌کنند. شامورتی به گداجوش، قلقلی، چایی کوهی و کندوک، نیز معروف است.

در سفر کمپینگ یا کوهنوردی برای نوشیدنی‌های گرم، الزامی به استفاده از شامورتی نیست. برای تهیه نوشیدنی‌های گرم می‌توان از انواع کتری‌ها که به راحتی قابل حمل، سبک وزن و مناسب هستند استفاده کرد. این کتری‌ها را می‌توان کنار آتش گذاشت یا استندهای مخصوص که برای ساج و کتری قابل استفاده است، تهیه کرد.

مقاله ” 11 هک کمپینگ ضروری برای هر ماجراجویی ” را نیز بخوانید!

تاریخچه کوتاهی از کتری شامورتی

این چای‌ساز در ابتدا از روسیه به ایران آورده شد و از قرن 16 میلادی به عنوان بخشی از فرهنگ ایرانی شناخته شده است.

 طراحی و ویژگی‌ها

طراحی شامورتی به صورت سنتی و ساده است. پایه گرد و بزرگی دارد که آب را نگه می‌دارد و یک نوک باریک و مخروطی که برای ریختن آب در فنجان‌ها از آن استفاده می‌شود. دودکشی نیز در بالای کتری قرار دارد که به دلیل طراحی خاص آن، بخار آب به راحتی از آن خارج می‌شود. حتما برای استفاده از شامورتی با خود دستکش همراه داشته باشید.

انواع شامورتی

این وسیله در شکل‌های کمی متفاوت با اندازه‌های مختلف در بازار موجود است. اندازه آن متناسب با حجم آبی که می‌گیرد تغییر می‌کند. بعضی ست‌های آن همراه با قوری است و می‌توانید کتری و قوری شامورتی را باهم داشته باشید. با این ست امکان دم کردن یک چای آتشی حسابی را تجربه خواهید کرد.

برای خرید ” شامورتی ” کلیک کنید!

بهترین کتری سفری

نوشیدنی گرم در طبیعت با کتری و شامورتی - بهترین کتری سفری

به طور قطع نمی‌شود، برای کتری سفری یک مارک را به عنوان بهترین برند معرفی کرد. این به عوامل مختلفی مانند نیاز شما، سطح بودجه، مورد استفاده و… بستگی دارد.

اما برخی برندهای موجود در بازار دارای محبوبیت بیشتری هستند و احتمالا برای شما نیز مناسب هستند. این مارک‌ها عبارتند از: فایرمپل (fire maple )، کمپسور (campsor )، سروستان، کچوا (quechaua ) و کینگ‌کمپ (king camp ).

البته قبل از اقدام به خرید، مشخص کنید به چه چیزی و با چه ویژگی‌هایی نیاز دارید. خواندن نظرات سایر کاربران درباره محصول و برند نیز به انتخاب بهتر، کمک می‌کند.

فلاسک و ماگ

از دیگر وسایلی که در لیست سفر خود باید قرار دهید، فلاسک و ماگ است. وسایلی که برای مدت طولانی نوشیدنی شما را گرم و در دمای مورد نظر نگه می‌دارد. به خصوص در زمانی که هوا کمی سرد است و نوشیدنی گرم لازم است. در این مواقع امکان استراحت و کمپ کردن کمتر است و نیاز به مکان‌های مناسب‌ برای در امان بودن از باد و بوران و… است. پس لازم است که با خود ماگ شخصی که امکان گرم نگه داشتن نوشیدنی را دارد و یا فلاسک همراه داشته باشید.

دستور تهیه 4 نوع دمنوش در طبیعت

دمنوش زنجبیل-لیمو

این چای برای تقویت سیستم ایمنی و کمک به هضم غذا عالی است. زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند به درمان حالت تهوع و استفراغ کمک کند. لیمو سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که آن را به یک مکمل عالی برای این چای تبدیل می‌کند.

روش تهیه دمنوش زنجبیل-لیمو

روش تهیه دمنوش زنجبیل-لیمو

2 فنجان آب را در کتری بجوشانید

1 قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده را اضافه کنید و بگذارید 5 دقیقه دم بکشد

آب 1 لیمو را اضافه کنید و هم بزنید

چای را صاف کرده و میل کنید

دمنوش نعنا

چای نعناع طراوت بخش و تسکین دهنده است. می‌تواند به هضم، نفخ و حالت تهوع کمک کند. همچنین اگر در شرایط آب‌ هوایی نامناسب قرار دارید، چای عالی برای نوشیدن است، زیرا می تواند به رفع احتقان و کاهش سردرد کمک کند.

روش تهیه دمنوش نعنا

2 فنجان آب را بجوشانید

یک مشت برگ نعناع تازه اضافه و بگذارید 5 تا 10 دقیقه دم بکشد

چای را صاف کرده و میل کنید

مقاله ” 12 باور کمپینگ و آفرود که همه فکر می کنند، درست است ” را نیز بخوانید!

دمنوش بابونه

بابونه به خاطر خاصیت آرام‌بخش شناخته شده است و اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای اضطراب و بی‌خوابی استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند به هضم غذا کمک کند و اغلب برای افراد مبتلا به مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) توصیه می‌شود.

روش تهیه دمنوش بابونه

روش تهیه دمنوش بابونه

2 فنجان آب را بجوشانید

2-3 قاشق غذاخوری گل بابونه خشک را اضافه کنید و بگذارید 5-10 دقیقه دم بکشد.

چای را صاف کرده و میل کنید

دمنوش گل سرخ

گل سرخ میوه گیاه رز است و سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. چای گل سرخ می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و اغلب برای افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا توصیه می‌شود. همچنین اگر به دنبال بهبود سلامت پوست خود هستید، این نوشیدنی عالی است، زیرا می‌تواند به تولید کلاژن کمک کند.

روش تهیه دمنوش گل سرخ

2 فنجان آب را در کتری بجوشانید

2-3 قاشق غذاخوری گل محمدی خشک شده را اضافه و بگذارید 10-15 دقیقه دم بکشد.

چای را صاف کرده و میل کنید

توجه: اگر صافی ندارید، می‌توانید از فیلتر قهوه یا پارچه برای صاف کردن چای استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید چای را با عسل یا شکر نیز شیرین کنید.

به طور کلی، دمنوش‌های گیاهی راهی عالی برای هیدراته ماندن و بهره‌مندی از مزایای مواد مغذی مختلف گیاهی در هنگام کمپینگ یا هر زمانی که می‌خواهید یک نوشیدنی خوشمزه و سالم داشته باشید، هستند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید