مقالات آموزشی کمپ

بایدها و نبایدهایی که یک سفر آفرودی تمام‌عیار برای من رقم زد!

صفر تا صد راهنمای تجهیزات سفر آفرودی

از بین انواع سفرها و ماجراجویی‌ها مخصوصاً طبیعت‌گردی، سفر آفرودی دنیای منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیز خودش را دارد. این نوع سفر بیش از آن‌که ماهیت مسافرت داشته باشد، نوعی ماجراجویی در بستر طبیعت، رمل کویر یا کوهستان و همچنین جنگل‌های اسرارآمیز، است. در مقاله امروز مجیکمپ قصد داریم به نکات خواندنی و مفیدی در مورد آفرودسواری و ملزومات یک سفر به روش آفرود بپردازیم. اگر هنوز این فصل از کتاب ماجراجویی‌تان را شروع نکرده‌اید یا تجربه اندکی در مورد آن دارید، با صرف پنج دقیقه زمان، می‌توانید آگاهی بیشتری کسب کنید.

آفرود سواری چیست؟

اگر اهل چالش جاده‌های پرپیچ خم، مسیرهای گل‌آلود و لغزنده یا شیب و سختی صخره‌ها نیستید، احتمالاً ادامه این مقاله حسابی شما را کلافه خواهد کرد. اما اگر این نوع ماجراجویی را کابوس نمی‌دانید و از سختی دست‌وپنجه نرم کردن با فرمان، کمک‌فنر، وینچ و تجهیزات فنی دیگر کاملاً لذت ببرید، این مقاله مخصوص شماست!

آفرود off road یک اصطلاح برای توصیف نوعی رانندگی در زمین غیر از خیابان و مسیرهای ساده و معمولی است. درواقع هر مسیری خارج از جاده‌های آسفالت و هموار، ازجمله مزرعه، کرانه رودخانه‌ها، رودخانه‌های خروشان، باتلاق‌های گل‌آلود، تپه‌های ماسه‌ای و سواحل و کوهستان بخش اصلی سفر آفرودی به شمار می‌روند.

دو دیفرانسیل سوارهای کارکشته برخلاف روحیه آرامش‌طلب مسافران عادی، همواره در تلاش برای عبور از مسیرهای سنگلاخی هستند و اگر غیرازاین باشد، قطعاً ماشین خود را در گاراژ سرویس می‌کنند و آماده چالش بعدی می‌شوند.

باید اضافه کنیم ممکن است بتوانید با هر وسیله نقلیه دیگری این چالش را تجربه کنید و به دل جاده‌های فرعی بزنید. ولی آفرود سواری با کامیون، اس یو وی suv و خودروهای آفرود مشابه، لطف دیگری دارد و به معنای واقعی کلمه شما را رودرروی سرسختی طبیعت قرار می‌دهد.

آفرود سواری چیست؟

چگونه سفر آفرودی را شروع کنم؟

لازمه تجربه یک سفر آفرود هیجان‌انگیز، باید به پنج سؤال زیر پاسخ بدهید:

آیا فرد ماجراجویی هستم؟

برای شروع نگاهی به خودتان در آینه بیندازید و سپس مروری بر تجربیات گذشته خود داشته باشید؛ چند درصد ماجراجویی کرده‌اید و چند درصد در کمال آرامش و امنیت طلبی، در دل طبیعت نشسته‌اید و دوغتان را نوشیده‌اید؟

اولین و مهم‌ترین اصل برای شروع آفرود، داشتن روحیه ماجراجویی و چالش پذیری است. همچنین لازم است آگاهی قابل‌توجهی در مورد نکات سفر، سفر با خودروی آفرود، داشته باشید.

مهارت رانندگی من با دو دیفرانسیل چطور است؟

کار با این نوع خودرو قلق‌های خاص خودش را دارد. همچنین روش استفاده از کمک‌های ماشین و رانندگی در شرایط جوی متفاوت را باید بدانید ( رانندگی در کویر، در جاده‌های مالروی طبیعت، مسیرهای کوهستانی). اما اگر قصد دارید سرنشین یک چنین خودرویی باشید، مهم‌ترین نیاز شما، روحیه ماجراجویی و همچنین آمادگی کافی برای دستیاری راننده است.

تجهیزات من برای سفر آفرودی کامل است؟

یک ماشین دو دیفرانسیل مجهز هزینه‌بردار است. اگر می‌خواهید با لقب گرگ جاده‌ها شما را بشناسند، در کنار داشتن یک چنین خودرویی باید وسایل کمپینگ ( ازجمله میز سفر و بخاری کمپینگ) و از آن مهم‌تر لوازم بقا در طبیعت ( مانند بیل، چاقوی چندکاره، تبر، قرص الکل) را با خود داشته باشید.

چقدر با کمک اولیه آشنا هستم؟

از اسم سفر پیداست که احتمال آسیب در آن بیشتر است. درکل طبیعت‌گردی با آسیب بیشتری گره‌خورده است. بنابراین حتماً بخشی از فضای اشغالی کوله یا ماشین خود را به جعبه کمک‌های اولیه کامل ، مخصوصاً با داروهایی که هنوز منقضی نشده‌اند، اختصاص بدهید. توصیه می‌کنیم حتماً در کنار داشتن چنین تجهیزاتی، در یک دوره کامل آموزش کمک‌های اولیه در سفر شرکت کنید. اگر شخصاً آفرود سوار نیستید و قصد شرکت در تور آفرود جنگل را دارید، حتماً از باتجربه و مجهز بودن تورلیدر برای گذراندن دوره کمک‌های اولیه مطمئن شوید.

مهارت نقشه‌خوانی من چطور است؟

گرچه مورد آخر است ولی هرگز از اهمیت آن در طول سفر آفرود خود غافل نمانید! با توجه به اینکه سفر از نوع بیراهه نوردی است، آشنایی با نقشه‌خوانی، کار با جی‌پی‌اس، استفاده از تلفن‌های بی‌سیم و ماهواره واقعاً به کمک شما خواهد آمد.

با در نظر گرفتن پنج نکته یا اصل نوشته‌شده می‌توانید مطمئن باشید که سفر آفرودی بی‌خطر و البته لذت‌بخشی را تجربه خواهید کرد.

تجهیزات آفرود را بشناسید!

تجهیزاتی که برای آفرود سواری نیاز دارید به‌تناسب نوع سفر تفاوت دارد و کم‌وزیاد می‌شود. ابتدا اجازه بدهید به کلی‌ترین تجهیزات یک خودروی آفرود اشاره کنیم:

لاستیک زاپاس، ابزارهای پنچرگیری، قطب‌نما، چادر، وینچ (قرقره) 4 تنی، بیل، پرچم، میل پرچم آفرودی، چراغ‌قوه، نقشه و جی‌پی‌اس، آب و غذا به‌اندازه کافی، بنزین اضافه، لباس مناسب برای هر فصل، چاقو و تبر تیز طناب، تیغه برف‌پاک‌کن زاپاس، کمپرسور باد به همراه گیج اندازه‌گیری، ابزار و آچار، کمک‌های اولیه، شمع، فیوز، فیلتر و لامپ اضافه، 10 لیتر آب برای هر نفر، 4 لیتر آب برای رادیاتور ماشین، سینی‌های زیر خودرو، چراغ‌های مه شکن، تمام روغن‌ها و مایعات موردنیاز ماشین

 

معرفی تجهیزات مناسب برای انواع سفرهای آفرودی

در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد که به تناسب نوع سفر چه تجهیزاتی بیشتر مورد نیازتان خواهد بود:

سفر آفرودی در کویر

سفر آفرودی در کویر

ماهیت آفرود در کویر دور شدن از شهر و درنتیجه در دسترس نبودن امکانات شهری مانند مغازه خواروبار و همچنین پمپ‌بنزین است. بنابراین لازم است طوری خودرو و کوله سفرتان را مجهز کنید که مطمئن باشید در طول ماجراجویی به وسیله‌ای که موجود نیست، نیاز نخواهید داشت.

همراه داشتن لوازم شخصی و همچنین یک ست میز و صندلی سفری یکی از بهترین گزینه‌هایی می‌تواند باشد که در کنار وسایل موردنیاز بدیهی به آن نیاز پیدا می‌کنید. مجیکمپ با در اختیار داشتن مجموعه حرفه‌ای و باکیفیتی از بهترین تجهیزات سفرهای آفرودی، به‌راحتی مقدمات چنین سفر ماجراجویانه‌ای را برای شما فراهم می‌کند. جدای از این بایدها، قطعاً برای ماشین آفرود به روغن ترمز، واسکازین دیفرانسیل، روغن گیربکس و در کل لوازم روغن‌کاری نیاز پیدا می‌کنید.

تجهیزات آفرود سواری در جنگل

عنصر رودخانه، حاشیه دریاچه‌ها یا حوضچه‌های کوچک و باتلاق‌ها قطعاً در مسیرهای جنگلی مرتب تکرار می‌شوند. بنابراین مهارت شما در عمق سنجی و مجهز بودن ماشین به سیستم‌های الکترونیکی ضدآب یا مقاوم در برابر آب مهم است.

تنظیم باد لاستیک‌ها را فراموش نکنید. چون هرچه باد لاستیک‌ها کمتر باشد خطر چسبندگی ماشین به مسیر بیشتر می‌شود. به‌عنوان‌مثال، خودروی شما در مسیر عادی با فشار باد 25- 30 PSI حرکت می‌کند. درحالی‌که این عدد در مسیرهای باتلاقی و گلی باید به 15-23 PSI برسد.

مطمئن باشید که یک اره کاربردی و همچنین بیل ریشه زن در تجهیزات آفرود خود دارید. هردو در برداشتن موانع شاخه‌ای یا درختانی که جلوی مسیر را سد کرده‌اند، مفید هستند. با قرار دادن اره زیر لاستیک می‌توانید در مواقعی به جلو رفتن بهتر ماشین کمک کنید.

وینچ یکی از ابزارهای بسیار مهم برای سفر آفرودی در مسیرهای جنگلی صعب‌العبور است. قبل از شروع سفر از سالم و تمیز بودن وینچ مطمئن شوید.

تجهیزات آفرود سواری در کوهستان

برای لذت‌بخش‌تر شدن سفرهای آفرودی لازم است سازگاری کاملی با روحیه خشک طبیعت کوهستان داشته باشید. بنابراین اصل اول تجهیز ماشین آفرود با تایرهای مخصوصاً سنگلاخ با آج‌های درشت است. هر چه در طبیعت جنگلی، با بستر گل‌ولای روبه‌رو می‌شوید، طبیعت کوهستان موانع کوچک و بزرگی از سنگ‌ها و صخره‌ها را پیش رویتان قرار می‌دهد.

با توجه به از بین رفتن مسیرهای کوهستانی ناشی از بارندگی‌های شدید و طولانی، انتظار تغییر مسیر یا صعب‌العبور بودن آن را داشته باشید. به همین دلیل تدبیر درست این است که همراه سایر تجهیزات سفر آفرودی حتماً بیل و گونی فراوان داشته باشید تا در چنین مواقعی، چاله‌ها و آب شکستگی‌ها را پرکنید.

انواع آفرود سواری

افرادی که ماجراجویی آفرودسواری را انتخاب می‌کنند، یا شخصاً ماشین آفرود دارند یا مایل هستند در تورهای آفرود که اتفاقاً طرفداران زیادی هم دارد شرکت کنند. در ادامه هرکدام را به تفکیک توضیح خواهیم داد:

آفرود با ماشین شخصی

برای اینکه آفرود با ماشین شخصی یک تجربه به‌یادماندنی و لذت‌بخش باشد توصیه می‌کنیم 12 مورد زیر را در نظر داشته باشید:

·        چک کردن سلامت فنی خودرو

·        به همراه داشتن تجهیزات کمکی

·        چک کردن لاستیک‌ها

·        اطلاع‌رسانی به اطرافیان که عازم سفر هستید.

·        به همراه داشتن نقشه جغرافیایی منطقه

·        به همراه داشتن لباس و لوازم شخصی مهم

·        حفظ ارتباط با دنیا

·        به همراه داشتن تغذیه سبک برای مدت سفر

·        اطمینان از پر بودن باک بنزین و ذخیره بنزین

·        به همراه داشتن جعبه‌ابزار

·        به همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه

·        به همراه داشتن تعداد کافی پتو

 

تور آفرود جنگل

با توجه به اینکه شما یک سفر گروهی را تجربه خواهید کرد، به‌جز لوازم شخصی مهم که تجهیزات کمپینگ بخشی از آن است، درصورتی‌که شخصاً راننده نیستید، نیازی نیست نگران تجهیزات ماشین آفرود باشید. با به همراه داشتن لوازم زیر، سفر آفرودی خوشایندی را رقم خواهید زد:

·        چادر کمپینگ

·        کیسه خواب

·        ظروف شخصی ( لیوان،بشقاب ،قاشق)

·        بالشت و پتو مسافرتی

·        صندلی کمپینگ

·        پاور بانک

·        داروهای شخصی و ضد حساسیت

·        اسپری ضد حشرات

·        دستمال مرطوب

·        کلاه و عینک آفتابی

 

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

با خواندن نکات مفید و کاربردی این مقاله احتمالاً ترغیب شده‌اید که دکمه « حالا کجا برم؟» را محکم فشار بدهید! بنابراین وقت آن رسیده فهرستی از بهترین مقاصد آفرودسواری را در ایران معرفی کنیم:

  • کویر مرنجاب (270 کیلومتر از تهران)
  • کویر ورزنه (530 کیلومتر از تهران)
  • کویر مصر (استان اصفهان، 640 کیلومتر از تهران)
  • جزیره کیش
  • کویر ریگ زرین (شهرستان اردکان یزد)
  • کویر ریگ جن (170 کیلومتر از تهران)
  • دشت‌های تالش
  • منطقه ییلاقی مازیچال
  • ارتفاعات جواهردشت (استان گیلان)
  • طبیعت سوادکوه (مازندران)
  • ییلاق درفک (100 کیلومتر از گیلان، بین رودبار و دیلمان)

خرید تجهیزات آفرود از مجیکمپ

شما می‌توانید برای خرید بهترین تجهیزات تخصصی آفرود و سایر لوازم کمپینگ با تیم پشتیبانی ما در مجیکمپ تماس بگیرید. کارشناسان تیم با در اختیار داشتن آرشیوی متنوع و بزرگ از بهترین محصولات کمپ و آفرود، انواع صندلی‌های سفری، تخت تاشو، میز مسافرتی و موارد مشابه مفتخر هستند که رضایت مشتری را برای آنچه در نظر دارد جلب خواهند کرد. این به آن معنی خواهد بود که شما قادر به مقایسه و آشنایی با انواع ابزار هستید و ضمن بررسی، می‌توانید محصول موردنظر خود را به‌سادگی چند کلیک انتخاب و خریداری کنید.

نکته بسیار مهم در زمان خرید تجهیزات سفر آفرودی، توجه به سه نکته است؛ کیفیت محصولی که در نظر دارید داشته باشید، ضمانت پس از فروش محصول و کاربردی بودن ابزاری که نیاز دارید. با در نظر گرفتن این سه مورد مهم، قطعاً خرید رضایت‌بخشی خواهید داشت.

نکته حائز اهمیت پایانی که باید به آن توجه داشته باشید این است که کارشناسان ما به همراه کالای باکیفیتی که برای فروش در نظر می‌گیرد، ضمانت‌نامه‌ای مبنی بر اصالت و کیفیت محصولات را نیز به مشتریان ارائه می‌دهند. با توجه به این نکته نگرانی برای خریداران باقی نخواهد ماند. همچنین اگر خرید شما بیشتر از 5 میلیون تومان باشد، می‌توانید از سرویس پست رایگان بهره‌مند شوید. ناگفته نماند که مجیکمپ تأمین‌کننده تمامی قطعات یدکی محصولات و ابزار‌های کمپینگ و سفر آفرودی است تا مشتریان با خیالی آسوده، خرید و برای سفری پیش رویشان برنامه‌ریزی کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید