مقالات آموزشی کمپ

وافلبرد: ابزاری برای حرفه ای ها در آفرود

وافلبرد: ابزاری برای حرفه ای ها در آفرود

آیا شما هم از دسته افرادی هستید که به کمپینگ یا گشت و گذار در طبیعت علاقه دارد؟ و یا با خودرو­های آفرودی به مسافرت می­رود؟ اگر پاسخ شما بله است، حتما نیاز به ابزار­هایی ضروری در طول سفر خود خواهید داشت. وافلبرد یکی از ضروری­ترین این ابزار­ها است. وافل­برد احتمال بروز بسیاری از حوادث ناگوار را کاهش خواهد داد.

تخته­های وافلبرد طیف کاربردی گسترده­ای دارند، افراد قادر هستند در موقعیت­های مختلف و بر اساس نیاز خود از تخته­ها بهره ببرند. اما وافلبرد چیست؟ این تخته­های جادویی و پر کاربرد چه ویژگی­هایی دارند؟ چگونه می­توان از این تخته­ها استفاده کرد؟ در ادامه به معرفی و بررسی این تخته­های جادویی می­پردازیم.

مقاله ” راهنمای خرید بهترین لاستیک آفرود ” را هم بخوانید.

وافلبرد چیست؟

وافلبرد را می­توان یکی از ضروری­ترین ابزار­های مسافرت یا آفرود عنوان کرد. وافل­برد­ها نوعی تخته مستحکم در ابعاد مختلف هستند. وافلبرد معمولا از جنس پلاستیک مقاوم ساخته می­شود. چرا که پلاستیک تخته وافل را در برابر آب، رطوبت و خاک مقاوم می­سازد. نکته حائز اهمیت درباره وافل­برد­ها آن است که این ابزار قادر به تحمل وزن ده تنی خواهد بود. با این تفاسیر دیگر نیازی به نگرانی بابت خرابی یا نقض فنی بر اثر فشار زیاد روی وافل­برد نیست.

همانطور که بیان کردیم تخته­های وافل­برد طیف کاربردی وسیعی دارند، از این رو افراد می­توانند از این ابزار در محیط­های مختلف استفاده کنند. همچنین با توجه به مقاومت بالای این ابزار حتی می­توان از آن به عنوان پلی برای عبور از مناطق مختلف بهره برد. با این حال وافلبرد چه کاربرد­هایی دارد؟

کاربرد وافلبرد چیست؟

کاربرد وافلبرد چیست؟

همانطور که بیان کردیم می­توان از وافلبرد­ها به عنوان پلی برای عبور از سطوح مختلف و یا ابزاری برای افزایش سطح تماس لاستیک خودرو با زمین در شرایط خاص استفاده کرد. همچنین باید بدانید که می­توان از این تخته برای تخلیه شن­های اطراف چرخ نیز بهره برد.

با این تفاسیر می­توان گفت که وافلبرد ابزاری است که در زمستان و سطوح لغزنده، در تابستان و محیط­های پر از شن و در بهار و پاییز در دامن طبیعت به کمک افراد خواهد آمد.

چگونه از وافلبرد استفاده کنیم؟

برای استفاده از وافلبرد در اولین مرحله باید شرایط محیطی را مورد بررسی قرار دهید. با توجه به این شرایط قادر به استفاده از امکاناتی هستند که تخته وافل در اختیار آن­ها قرار خواهد داد.

استفاده از وافلبرد در محیط لغزنده:

اگر در محیطی لغزنده نیاز به استفاده از وافل­برد دارید، بهتر است قبل از انجام هر کاری وافل­برد را به طور کامل خشک کنید. این به آن معنی خواهد بود که هیچ رطوبی روی تخته وافل باقی نمانده باشد. بعد از این کار شما می­توانید با قرار دادن وافلبرد زیر چرخ و استفاده از شیار­های موجود روی آن سطح تماس بیشتری را برای چرخ و زمین ایجاد کنید.

افزایش سطح تماس که توسط وافلبرد ایجاد می­شود سبب بالا رفتن میزان اصطکاک چرخ­های خودرو خواهد شد. از این رو دیگر نگرانی بابت لغزنده بودن محیط نخواهید داشت.

استفاده از وافلبرد در محیط کویری:

استفاده از وافلبرد در محیط کویری

اگر در محیط کویری چرخ خودرو میان شن­ها گیر افتاد باید قبل از هر اقدامی، شن­های اطراف چرخ را کم کنید. این امر سبب سهولت در دسترسی به چرخ و حرکت آن خواهد شد. برای انجام این کار شما می­توانید از وافل­برد به عنوان بیل استفاده کنید. پس از انجام این کار، وافلبرد را درست زیر چرخ بگذارید. با  این کار بار دیگر سطح تماس چرخ خودرو با زمین افزایش پیدا خواهد کرد. سپس به آرامی چرخ خودرو را با استفاده از وافلبرد از چاله شن رها کنید.

استفاده از وافلبرد برای گذر از سطوح ناهموار:

یکی از مهم­ترین امکاناتی که تخته وافل­برد در اختیار افراد قرار خواهد داد، امکان گذر از سطوح ناهموار است. چرا که در بکر­ترین مناطق طبیعت سطوح ناهموار بسیاری انتظار مسافران را می­کشد. برای عبور از این سطوح باید به اندازه و ابعاد این ناهمواری­ها دقت فراوانی داشته باشید. اگر ابعاد و اندازه سطوح ناهموار با ابعاد وافلبرد تناسب دارد، شما می­توانید از تخته جادویی به عنوان پلی برای عبور استفاده کنید.

برای این کار بهتر است وافل­برد را در محیطی بدون حرکت قرار دهید. سپس به آرامی از روی آن عبور کنید. توجه داشته باشید که وافلبرد­ها قادر به تحمل وزن تا ده تن خواهند بود.

جنس وافلبرد چیست؟

برای تولید وافلبرد از مواد مختلفی استفاده خواهد شد اما مهم­ترین مواد سازنده این تخته جادویی آلومینیوم، پلاستیک و کامپوزیت هستند. نکته حائز اهمیت که باید به آن توجه فراوانی داشته باشید ابعاد و سایز لاستیک خودرو است. این ابعاد و اندازه باید با وافلبرد خودرو شما در تناسب باشد همچنین شما می­توانید با توجه به وزن خودرو خود اقدام به خرید وافلبرد کوچک یا بزرگ نمایید.

وافلبرد با چه مشخصاتی به بازار عرضه می­شود؟

سایز و اندازه وافلبرد­ها با توجه به ابعاد و وزن خودرو متفاوت خواهند بود. اما اغلب وافلبرد­ها دارای سه ردیف دندانه چسبنده تایر هستند. برای سهولت در حرکت چرخ خودرو تخته­ها به شکل شیب­دار طراحی و تولید خواهند شد. همچنین برای جلوگیری از لیز خوردن وافلبرد می­توان از دندانه­های بیشتری در تماس با زمین استفاده کرد.

اما مهم­ترین قسمت وافلبرد­ها رنگ خاص آن­ها است. اغلب وافلبرد­ها در رنگ­های روشن به بازار عرضه می­شوند. این نوع رنگ وافلبرد را در برابر اشعه­های نور خورشید مقاوم خواهد کرد.

مقاله ” 3 تفاوت ماشین آفرود و آنرود ” را هم بخوانید.

انواع وافل برد چیست؟

وافلبرد­ها در انواع مختلفی طراحی، تولید و روانه بازار خواهند شد. طراحی مدل­های مختلف وافلبرد با توجه به نوع کاربرد متفاوت آن­ها صورت گرفته است. با توجه به این نکات می­توان گفت که انواع وافلبرد از نظر ظاهری تفاوت­های بسیاری با یکدیگر خواهند داشت.

وافلبرد­های گالنی:

سند پلیپ یا همان وافلبرد گالنی نوع جدیدی از وافلبرد­ها است که قابلیت حمل مایعات را دارد. این گالن می­تواند بنزین، گازوئیل یا انواع دیگر از مایعات را حمل کند. وجه شباهت وافلبرد­های گالنی با وافلبرد­های معمولی آن است که هردو این ابزار­ها قادر به تحمل وزن بالا هستند. همچنین می­توان از این نوع وافلبرد گالنی به عنوان پلی برای عبور خودرو نیز استفاده کرد.

وافلبرد سند لدر:

سند لدر در معنای کلمه به معنی وافلبردی است که در محیط شن به کمک افراد خواهد آمد. از این رو می­توان گفت که یکی از ویژگی­های این ابزار قابلیت مقاومت و ایجاد سطح تماس با شن خواهد بود. این نوع وافلبرد قابلیت تحمل فشار بیشتری نسبت به وافلبرد­های گالنی و کمپینگ خواهد داشت. همچنین می­شود از آن به عنوان پل گذر استفاده کرد.

وافلبرد کمپینگ:

کمپینگ یکی از محبوب­ترین نوع وافل­برد­ها است. این نوع وافل­برد شکل ظاهری ساده­تری نسبت به نوع گالنی خود دارد. قابلیت حمل مایعات در این نوع وافلبرد وجود ندارد. اما می­توان از این نوع وافلبرد در محیط­های مختلف بهره برد. همچنین این وافلبرد قابلیت پل و سند لدر شدن را دارد.

وافلبرد کمپینگ ARB:

این مدل از وافلبرد به عنوان وافلبرد ایرانی نیز شناخته می­شود. چرا که این محصول از ابزار­های تولید داخل کشور است. این ابزار مانند دیگر انواع وافل­برد قابلیت ایجاد سطح تماس با شن را خواهد داشت. همچنین قادر به تحمل وزن انواع خودرو­های آفرودی است.

وافلبرد سندلدر ARB:

وافلبرد­های سند لدر به شکلی طراحی می­شوند که بالا­ترین سطح تماس را با شن داشته باشند. وافلبرد­های سند لدر ARB ارتفاع کمی خواهند داشت تا به راحتی زیر چرخ قرار گیرند. نکته دیگری که باید درباره وافلبرد­های سند لدر در نظر داشت آن است که این نوع وافلبرد­ها قابلیت چند منظوره خواهند داشت. این به آن معنی است که شما می­توانید از این ابزار به عنوان بیل برای خالی کردن شن­های اطراف چرخ خودرو استفاده کنید.

وافلبرد گالنی ARB:

گالنی نوع دیگری از وافلبرد­های ARB هستند. این نوع وافلبرد ضمن دارا بودن قابلیت پل شدن و تحمل وزن و فشار بالا، قابلیت حمل و جا به جایی میزان قابل توجهی مایعات نیز خواهند بود. این قابلیت سبب محبوب شدن وافلبرد گالنی میان علاقه­مندان به آفرود شده است.

آیا خرید وافلبرد دست دوم به صرفه است؟

به دلیل افزایش قیمت لوازم آفرود و کمپینگ، شرکت و سایت­های بسیاری اقدام به فروش لوازم کمپینگ و آفرود دست دوم خواهند کرد. کیفیت ابزار دست دوم کاملا بستگی به نوع نگهداری و کاربری آن خواهد داشت. اما توصیه می­شود اقدام به خرید وافلبرد­های نو و شرکتی نمایید چرا که اغلب وافلبرد­ها باید فشار بسیاری را تحمل کنند و احتمال خرابی آن­ها بیشتر از دیگر ابزار­های آفرود دست دوم خواهد بود.

با این حال توجه داشته باشید که اگر نیاز به خرید وافلبرد دست دوم دارید، حتما وافلبرد را مورد بررسی کامل قرار دهید. بدنه و رنگ مهم­ترین اجزای این ابزار خواهند بود. توصیه می­شود از فردی متخصص نیز در این کار کمک بگیرید.

مزایا و معایب وافلبرد چیست؟

مزایا و معایب وافلبرد چیست؟

از نقاط قوت تخته­های جادویی می­توان به سهولت استفاده از آن اشاره کرد. همچنین انعطاف پذیری آن­ها سبب شده تا قابلیت جا به جایی آسانی داشته باشند. یکی از بزرگ­ترین نقاط قوت وافلبرد قابلیت تحمل وزن تا ده تن است. با در نظر داشتن این نکته می­توان گفت که تمامی خودرو­های آفرودی می­توانند از این ابزار بهره ببرند.

خرید وافلبرد از سایت معتبر

در زمان خرید وافلبرد حتما به شرکت سازنده و اصل بودن تخته­ها توجه داشته باشید. این تخته­ها به صورت جفت به فروش خواهند رسید. نکته دیگر نیز نبود نقض فنی و یا خرابی روی بدنه وافلبرد است. همچنین شما می­توانید به سادگی چند کلیک کوتاه وارد سایت مجیکمپ شوید. پس از ورود به این سایت به دنیایی از اطلاعات درباره کمپینگ و گشت و گذار در طبیعت دسترسی خواهید داشت. شما می­توانید ضمن مطالعه این اطلاعات، ابزار مورد نظر خود را خریداری و آن را در کوتاه­ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید