دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید بهترین لاستیک آفرود

راهنمای خرید بهترین لاستیک آفرود

راهنمای خرید بهترین لاستیک آفرود

آفرود (off-road)، یک تجربه‌ سراسر هیجان انگیز است که علاقه‌مندان به آن برای ماجراجویی، اکتشاف و هیجان مقابله با موانع چالش برانگیز به این فعالیت می‌پردازند. یک پیمایش پر از هیجان با وسایل نقلیه‌ مختلف خارج از جاده است که بسته به نوع زمین و ترجیحات شخصی افراد، می‌توان از آفرود با انواع مختلف وسایل نقلیه لذت برد. 

ماشین‌های آفرودی که اغلب با عنوان 4×4 یا SUV (اسپورت Utility Vehicles) نام برده می‌شوند و با وسایل نقلیه‌ متفاوتی مانند SUV، وانت کامیون، جیپ، ATV (وسایل نقلیه تمام زمینی)، موتور سیکلت‌های آفرودی و حتی وسایل نقلیه اصلاح شده که به طور خاص برای اهداف خارج از جاده سفارشی شده اند، می‌توان هیجان و لذت ماجراجویی‌های چالش برانگیز خارج از جاده در زمین‌های ناهموار را تجربه کرد.

خودرو‌های آفرودی وسایل نقلیه ویژه‌ای هستند که با آنها می‌توان از مسیرهای آسفالت نشده، جاده‌های ناهموار، مسیر‌های خاکی و زمین‌های چالش برانگیز مانند جنگل‌، کویر‌، بیابان‌، کوه‌ها و زمین‌های گلی یا سنگی و سایر موانع خارج از جاده، عبور کرد.

برای فتح این زمین‌های خشن به وسیله نقلیه‌ای با فاصله زیاد از سطح زمین که موتور کشش خوب و لاستیک‌های مخصوص دارد، نیاز است. لاستیک‌هایی که مانند میخ‌های فولادین سخت باشند و بتوانند کاوش در مناطق دورافتاده و وحشیانه‌ترین سواری‌ها را تحمل کنند.

مقاله ” 4 توصیه برای خرید بهترین ماشین آفرود ” را هم بخوانید.

لاستیک‌های آفرود دارای الگوی آج تهاجمی‌تر و عمیق‌تر با اندازه‌ بزرگ‌تر و نسبت دیواره‌های جانبی بالاتر در مقایسه با تایرهای استاندارد هستند و به همین دلیل قادر هستند در سطوح ناهموار و لغزنده، زمین‌های ناهموار سنگی، ماسه‌ای، گلی و یا برفی به جلو بروند.

طراحی آج منحصر به فرد، مقاوم و مستحکم با شیار‌های فاصله‌دار و دیواره‌های جانبی تقویت شده که در برابر پنچر یا سوراخ شدن مقاوم هستند و با ارائه کشش، چسبندگی و دوام بهتر، کاملا اختصاصی و ویژه برای تحمل شرایط شدید خارج از جاده ساخته شده‌اند و این قابلیت را دارند که وسیله نقلیه را با خیال راحت بر روی گل و لای، سنگ‌ها و سایر شرایط غیرقابل پیش‌بینی جاده، حرکت دهند.

انواع لاستیک آفرود

لاستیک‌های آفرود در اشکال و اندازه‌های بسیار متنوعیتولید می‌شوند و به دلیل فراوانی تنوع و نوع استفاده در شرایط مختلف، دارای پیچیدگی‌های فراوانی می‌باشند؛ با این حال آنچه که به طور کلی اهمیت دارد، تفاوت طرح آج لاستیک‌های آفرود است که به دو نوع AT یا (All Terrain) و MT یا ‌(Mud Terrain) تقسیم می‌شوند.

اگرچه هر دوی این تایرها شباهت‌هایی دارند، اما هر کدام به طور خاص برای انواع زمین‌های مختلف، طراحی شده‌اند. لاستیک‌های AT در مقایسه با تایرهای خیابانی استاندارد، بسیار تهاجمی‌تر هستند، اما در شرایط رانندگی در گل و لای و خارج از جاده، کشش کمتری دارند. 

راهنمای خرید بهترین لاستیک آفرود

لاستیک‌های چند منظوره یا تمام زمینی AT، کشش خوبی بر روی سطوح مختلف ایجاد می‌کنند و برای سطوح شهری و جاده‌ای و همچنین تا حدودی خارج از جاده‌ای مناسب هستند.

از سوی دیگر، تایرهای زمین گلی MT با طراحی الگوهای آج تهاجمی، قابلیت‌های خود تمیز شوندگی و دیواره‌های جانبی تقویت شده برای دوام بیشتر، در موقعیت‌های شدید و چالش برانگیز خارج از جاده مانند زمین‌های گل آلود، خاک، سطوح برفی، شن و سنگ، حداکثر کشش لازم را فراهم می‌کنند. 

لاستیک‌های Mud Terrain دارای الگوی آجی می‌باشد که از فضاهای بزرگ بین پایه‌های آج و طراحی شانه باز برای افزایش کشش استفاده می‌کند. این تایر‌ها علاوه بر عملکرد عالی در خارج از جاده، به SUV ها، CUV ها و کامیون‌ها ظاهری خشن و تهاجمی می‌بخشد، مخصوصا زمانی که وسیله نقلیه بلند می‌شود.

لاستیک‌های MT با کشش بی نظیر در خارج از جاده و مسیر‌های گل و لای و با دیواره های جانبی تقویت شده، آنقدر مستحکم و سخت است که در برابر سنگ‌های تیز یا دندانه دار، کاملا مقاومت کند.

فاکتور‌های مهم برای خرید بهترین لاستیک آفرود

هنگام برنامه‌ریزی سفرهای خارج از جاده، فرقی نمی‌کند به گل‌آلود کردن، فرود از روی زمین، خزیدن در صخره، یا رانندگی در جاده‌های شنی علاقه‌مند هستید؛ انتخاب لاستیک‌های مناسب، بسیار مهم و ضروری است که باید در نهایت دقت این کار را انجام دهید. 

لاستیک‌ها، خودرو آفرودی شما را به زمین متصل می‌کند؛ پس برای دستیابی به کشش و عملکرد مورد نیاز، باید اطمینان حاصل کنید که لاستیک‌هایتان برای این کار آماده هستند. 

به طور کلی یک آفرود سوار حرفه‌ای باشید یا به تازگی می‌خواهید این تفریح مهیج  و ماجراجویی خارج از جاده را امتحان کنید، اگر به عملکرد ماشینتان و همچنین ایمنی و سلامت خود و سرنشینانتان اهمیت می‌دهید، باید لاستیک‌های آن را جدی بگیرید.

هنگام خرید لاستیک‌های خارج از جاده، در نظر گرفتن فاکتور‌های زیر به شما کمک می‌کند آگاهانه تصمیم بگیرید و مطمئن شوید که بهترین آنها را برای نیازهای خاص خود انتخاب کرده‌اید.

  • مشخص کردن نوع زمین

برای شروع ابتدا شرایط خاص خارج از جاده یا نوع اصلی زمینی را که رانندگی خواهید کرد را مشخص کنید. لاستیک‌های خارج از جاده برای زمین‌های خاص مانند گل، سنگ، ماسه یا ترکیبی از این سطوح طراحی شده‌اند و شما باید با توجه به مسیری که قرار است طی کنید، لاستیک‌هایی با ساختار مناسب و مطابق با شرایط جاده‌ای مد نظرتان را انتخاب کنید. 

  •  اندازه و تناسب

حتما اطمینان حاصل کنید که لاستیک‌های انتخابی با اندازه و مشخصات وسیله نقلیه شما سازگار است. در این زمینه مواردی مانند عرض تایر، قطر و ظرفیت حمل بار را باید مد نظر قرار دهید. همچنین می‌توانید برای اطلاع از سایز دقیق لاستیک ماشین خود به دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود مراجعه کنید و یا با یک متخصص لاستیک مشورت کنید. 

برای جلوگیری از هرگونه مشکلی در جابجایی یا ساییدگی، اطمینان از سازگاری و تناسب لاستیک‌هایی که انتخاب می‌کنید، با مشخصات خودروی شما، ضروری است. 

  • طراحی الگوی آج

الگوی آج برای کشش خارج از جاده بسیار مهم است و لاستیک های آفرود باید دارای الگوی آج تهاجمی و عمیق با تیغه‌ها یا گیره‌های بزرگ باشند تا قابلیت چسبندگی و خود تمیز شوندگی بهتری را در شرایط چالش‌برانگیز ارائه بدهند. 

لاستیک‌هایی را انتخاب کنید که بلوک‌های آج فاصله دار و پهن دارند، زیرا به ایجاد کشش و چسبندگی بهتر در سطوح ناهموار، گل و لای، صخره‌ها و سایر زمین‌های خارج از جاده کمک کرده و گل و لای، سنگ‌ها و زباله‌ها را به راحتی تخلیه می‌کند.

راهنمای خرید بهترین لاستیک آفرود

  • دوام و استحکام دیواره جانبی

به دنبال لاستیک‌هایی باشید که دیواره‌های جانبی تقویت‌شده یا گیره‌های دیواره جانبی دارند تا بتوانند در برابر آسیب‌های ناشی از سنگ‌ها، شاخه‌ها و سایر موانع در زمین‌های ناهموار مقاومت کنند. تایر‌های با یک دیواره جانبی چند لایه و قوی هنگام حرکت در زمین‌های ناهموار یا برخورد با موانع، در مقابل سوراخ شدن یا بریدگی، بسیار مقاوم هستند. 

  • کشش و عملکرد

برای عملکرد بهتر در خارج از جاده، دنبال لاستیک‌هایی با قابلیت کشش بالاتر باشید و آنهایی را انتخاب کنید که دارای ویژگی‌هایی جهت بهبود کشش و عملکرد کلی خارج از جاده‌ای و رتبه‌بندی‌های عملکردی مانند کشش، مقاومت در برابر دما و آج‌پوش هستند. این خصوصیات، نشان‌دهنده قابلیت‌ها و دوام تایر در شرایط مختلف هستند.

ویژگی‌هایی مانند سیپ (شکاف‌های نازک در بلوک‌های آج)، بلوک‌های شانه‌ای تهاجمی و یا ترکیب لاستیکی نرم‌تر، می‌تواند چسبندگی در زمین‌های مختلف و سطوح سخت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

  • ساخت و دوام

لاستیک‌های آفرودی باید ساختار محکمی داشته باشند و از متریال‌های با کیفیتی تولید شوند که بتوانند در شرایط سخت مقاومت کنند. پس آنهایی را خریداری کنید که ساختار قوی و چند لایه برای تحمل شرایط خارج از جاده را دارند و دوام و مقاومت عالی در برابر ضربه و ساییدگی را ارائه می‌دهند.

مقاله ” 5 مقصد مناسب آفرود سواری در ایران ” را هم بخوانید.

  • سر و صدا و راحتی

به طور معمول لاستیک‌های خارج از جاده به دلیل الگوی آج تهاجمی شان، در مقایسه با لاستیک‌های معمولی بزرگراه، صدای بیشتری تولید می‌کنند؛ بنابراین اگر می‌خواهید سر و صدای کمتری داشته باشند، به دنبال لاستیک‌هایی باشید که با فناوری‌ یا طرح‌های کاهش صدا دارند. علاوه بر این، راحتی کلی تایر را برای تجربه رانندگی در جاده نیز، در نظر بگیرید.

  • ظرفیت حمل بار و رتبه بندی لایه

 این ویژگی در خودرو‌های آفرودی، به تعداد لایه‌های استفاده شده در ساخت لاستیک اشاره دارد و تایر‌هایی که رتبه‌های لایه بالاتری دارند، نشان دهنده استحکام و دوام بیشتر آنها می‌باشد.

رتبه بندی شاخص بار لاستیک را بررسی کنید تا مطمئن شوید لاستیک‌های آفرودی که انتخاب کرده‌اید، دارای رتبه بار کافی و ظرفیت حمل بار مناسب برای تحمل وزن وسیله نقلیه و هرگونه محموله یا تجهیزات اضافی شما هستند و پایداری عالی هنگام بکسل دارند.

  • ترکیب لاستیکی

در ساخت لاستیک‌های آفرود اغلب از ترکیب لاستیکی نرم‌تری در مقایسه با لاستیک‌های بزرگراه استفاده می‌شوپ. لاستیک نرم‌تر کشش بهتری را بر روی سطوح ناهموار ایجاد می‌کند، اما ممکن است در جاده‌های معمولی سریعتر فرسوده شود؛ پس شما باید مبادله بین چسبندگی و طول عمر لاستیک را بر اساس نیازهای رانندگی خاص خود در نظر بگیرید.

راهنمای خرید بهترین لاستیک آفرود

  •  بررسی اعتبار برند‌های مختلف

کمپانی‌های مختلفی در سراسر دنیا انواع لاستیک‌های آفرودی را تولید می‌کنند که همه آنها می‌گویند محصول آنها بهترین است. اما شما باید قبل از خرید حتما مارک‌های مختلف تایر را مورد تحقیق و بررسی دقیق قرار دهید.

به طور کلی از برند‌هایی خرید کنید که در کیفیت، قابلیت اطمینان و عملکرد در شرایط خارج از جاده معروف هستند. بررسی‌های آنلاین و توصیه‌های سایر علاقه‌مندان به آفرود نیز می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را به شما ارائه بدهد.

  • مشاوره حرفه‌ای

اگر مطمئن نیستید کدام لاستیک آفرود مناسب ماشین شماست، توصیه ما این است از متخصصان لاستیک یا علاقه‌مندان به آفرود مشاوره بگیرید. آنها می‌توانند توصیه‌های شخصی را بر اساس نیازهای خاص شما در اختیارتان بگذارند و به تصمیم‌گیری صحیح و آگاهانه شما کمک کنند.

  • قیمت و بودجه

لاستیک‌های آفرود قیمت‌های مختلفی دارند و شما باید بودجه‌ای تنظیم کنید و آن را با ویژگی های لاستیک مد نظرتان متعادل کنید. درست است که قدرت خرید شما بر نوع لاستیک انتخابی‌تان تاثیر بسیاری دارد؛ اما همیشه کیفیت و عملکرد را در اولویت قرار دهید تا هم امنیت و لذت شما را در طول ماجراجویی‌های خارج از جاده و هم دوام و عملکرد بهتر را در دراز مدت تضمین کند.

به طور کلی ترکیبی از دوام، عملکرد و ایمنی، در عین حال کنترل و چسبندگی عالی در زمین‌های ناهموار و مرطوب، گزینه‌های بسیار خوبی برای ارائه بهترین عملکرد لاستیک‌های خارج از جاده هستند.

جمع‌بندی

برای انتخاب بهترین لاستیک آفرود مدل‌های مختلف را بررسی و مقایسه کنید تا مناسب‌ترین گزینه را مطابق با نیازهای خود بیابید. علاوه بر تایر‌ها همیشه ایمنی را در اولویت قرار دهید و مطمئن شوید که وسیله نقلیه شما به درستی برای آفرود مجهز شده است و تجهیزات لازم مانند وافل برد و ابزار بازیابی همراه شما باشد.

فراموش نکنید بعد از خرید، از لاستیک‌های آفرود خود به خوبی مراقبت کنید؛ زیرا با توجه به محیط‌های سختی که در معرض آن هستند، سریعتر از لاستیک‌های معمولی فرسوده می‌شوند. بازرسی‌های منظم، بالانس و باد کردن مناسب همراه با تکنیک‌های صحیح رانندگی، باعث افزایش طول عمر و حداکثر عملکرد لاستیک‌های خارج از جاده می‌شود. 

آفرود یک تجربه‌ هیجان‌انگیز است که برای علاقه‌مندان این امکان را فراهم می‌کند تا به مناطق دورافتاده سفر کنند و با طبیعت بکر ارتباط برقرار بگیرند. در این مسیر یادتان نرود، همیشه از مقررات محلی خارج از جاده پیروی کنید، زمین را ارزیابی کنید و هنگام برخورد با موانع احتیاط کنید و به محیط زیست احترام بگذارید، در خارج از جاده مسئولیت پذیر باشید و هیچ ردی از خود به جای نگذارید. 

برای مشاهده و خرید تجهیزات مورد نیاز خودرو‌های خود می‌توانید به صفحه لوازم خودرو مراجعه کنید.

گروه تولیدی مجیکمپ، تولید کننده برتر تجهیزات کمپینگ و آفرود در ایران می‌باشد. محصولات مجیکمپ در بالاترین کیفیت و بهترین متریال تولید می‌شود و قابل رقابت با محصولات خارجی مشابه می‌باشند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید