مقالات آموزشی کمپ

بخاری هیزمی؛ ماجراجوی تمام عیار طبیعت

یکی از ابزار­های کاربردی در مسافرت‌­های کمپینگ و آفرودی که سبب گرمایش محیط و تعادل گرمایی خواهد شد، بخاری هیزمی است. اغلب افراد با این نوع ابزار گرمایشی آشنا هستند. از این رو چنین ابزار­هایی گرمایشی میان افراد بسیار محبوب هستند. چرا که در گذشته بسیار مورد استفاده قرار می­گرفت.

نکته قابل توجه آن است که این نوع بخاری در انواع مدل­‌های مختلف و برای شرایط کاری متفاوتی طراحی، تولید و روانه بازار خواهد شد. با این تفاسیر شما می­‌توانید با توجه به نیاز خود یکی از انواع این بخاری را خریداری نمایید. اما بخاری از نوع هیزمی چگونه کار می­‌کند؟ در چه مدل‌­هایی طراحی، تولید و روانه بازار خواهد شد؟ از چه موادی برای تولید آن استفاده می‌­شود؟ در ادامه به معرفی و بررسی کامل این محصول می­‌پردازیم.

بررسی اولیه بخاری هیزمی

همانطور که بیان شد این محصول، ابزاری برای ایجاد گرمایش و تعادل دما در محیط است. به بیان دیگر همانطور که از نام این محصول مشخص خواهد بود، این ابزار نوعی بخاری است که با استفاده از هیزم به وظیفه خود عمل می­‌کند. این ابزار در مدل‌­های مختلفی طراحی، تولید و روانه بازار می‌­شود. افراد می‌­توانند از این محصول در محیط‌­های باز یا بسته و مسافرت‌­های کمپینگ یا گشت و گذار در طبیعت استفاده کنند.

نکته حائز اهمیت که باید به آن توجه داشت این است که افراد می­‌توانند از قابلیت­‌های متفاوت بخاری از نوع هیزمی برای گرم کردن البسه یا خشک کردن آن­ها و گرم کردن غذا بهره ببرند.

بخاری هیزمی چه وظایفی دارد؟

اگر بخواهیم به بررسی جزئی­‌تر بخاری های هیزمی و وظایف آن بپردازیم باید بدانیم که از چه نوع و مدل این محصول استفاده خواهیم کرد. چرا که مدل­‌های متفاوتی که از این ابزار تولید و روانه بازار می‌­شود، قابلیت­‌های متفاوت و مختلفی دارند. اما به طور کلی از بخاری­‌های هیزمی می­‌توان انتظار گرم کردن محیط، ایجاد تعادل گرمایی، خشک کردن لباس‌­ها و گرم کردن غذا را داشت.

بخاری هیزمی چگونه کار می­کند؟

نحوه کارکرد اغلب ابزار­های گرمایشی هیزمی، به یک شکل است. به بیان دیگر بدون توجه به جنس بدنه بخاری و کاربری آن، این نوع ابزار گرمایشی از یک درب به عنوان دریچه‌­ای برای اضافه کردن هیزم بهره خواهد برد. این دریچه معمولا در جلوی استوانه بخاری قرار خواهد داشت. زیر استوانه بخاری پایه‌­هایی برای نگهداری از بخاری قرار داده شده است. همچنین لوله‌­ای برای خروج دود از این ابزار گرمایشی وجود خواهد داشت.

افراد برای استفاده از این ابزار ابتدا باید قطعات مختلف بخاری را به یک دیگر متصل نمایند. پس از انجام این کار آن را در فضای مناسبی قرار دهند. سپس از طریق دریچه بخاری هیزم‌­ها را اضافه کنید. شما می‌­توانید از کاغذ یا مواد آتش‌­زا برای روشن کردن چوب­ و هیزم استفاده کنید.

نکته حائز اهمیت که باید به آن توجه داشته باشید، تهویه هوا و کارکرد درست قطعات بخاری است. قبل از استفاده از بخاری، از سلامت لوله هواکش آن اطمینان حاصل کنید.

از چه موادی برای تولید بخاری های هیزمی استفاده می­شود؟

با توجه به شرایط نگهداری و نوع کاربری لوازم­‌های گرمایشی، اغلب آن­ها از جنس فلزات هستند. این به آن معنی خواهد بود که از فلز­های چدن یا آهن برای تولید آن­ها استفاده می­شود. یکی از دلایل مهم استفاده از این نوع مواد برای تولید بخاری، میزان جذب گرما و نگهداری آن در فلزات است.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، استحکام این مواد خواهد بود. با خرید محصولی فلزی دیگر نیازی به نگرانی بابت خرابی یا ایجاد نقض فنی ابزار در مسافرت‌­ها یا گشت گذار­ها نیست. چرا که این ابزار­ها از مواد با کیفیت و استحکام بالا ساخته خواهند شد.

مدل‌­های مختلف بخاری هیزمی چیست؟

مدل های مختلف بخاری هیزمی چیست؟

همانطور که می­‌دانید با توجه به طیف کاربردی گسترده­ای که این ابزار گرمایشی دارد، از آن در مدل­‌های مختلفی طراحی، تولید و روانه بازار شده است. هر کدام از این نوع بخاری­‌های هیزمی کاربرد متفاوتی خواهد داشت که در ادامه به بررسی آن­ها خواهیم پرداخت.

بخاری هیزمی چدنی یا روسی

یکی از قدیمی‌­ترین ابزار­های گرمایشی در ایران، بخاری نوع هیزمی با مدل چدنی است. در تولید این ابزار از فلز چدن استفاده فراوان می­شود. چرا که چدن در برابر حرارت مقاومت و جاذبه مناسبی دارد. با طراحی سیستم­‌های گرمایشی نوین، این نوع بخاری کمتر مورد توجه افراد قرار گرفت. با این حال اما همچنان می­‌توان از این نوع بخاری در فضای آلاچیق، باغچه و محیط­‌های مختلف استفاده کرد.

بخاری هیزمی کمپینگ

می­‌توان بخاری های هیزمی کمپینگ را به عنوان یکی از محبوب­‌ترین ابزار­های گرمایشی در ایران عنوان کرد. این نوع بخاری که با نام بخاری مسافرتی نیز شناخته می­‌شود قابلیت حمل و نقل دارد. با توجه به این نکته دیگر نیازی به نگرانی بابت فضای مورد استفاده برای این بخاری نیست. شما می­توانید از این بخاری در محیط­‌های باز یا بسته استفاده کنید. نکته‌­ای که باید درباره این بخاری بدانید قابلیت پخت غذا روی آن است. به بیان دیگر شما با خرید بخاری کمپینگ نه تنها یک ابزار گرمایشی خواهید داشت، بلکه از لذت طبخ غذا نیز بهره خواهید برد.

بخاری سنتی

بخاری سنتی که به نام بخاری هیزمی شمالی یا قدیمی نیز شناخته می­شود یکی از پر کاربرد­ترین ابزار­های گرمایشی در ایران است. از این نوع بخاری می­توان در محیط­‌های متفاوتی استفاده کرد. نکته مهم و حائز اهمیت که باید درباره استفاده از این ابزار در محیط بسته بدانید آن است که توصیه می­شود از یک سینی فلزی برای جلوگیری از سوختن وسایل زیر بخاری استفاده کنید.

به بیان دیگر بخاری روی سینی ثابت شود. همچنین بهتر است لوله بخاری به فضای باز راه یابد. چرا که دود این بخاری ممکن است سبب ایجاد حالت تهوع یا خفگی در افراد شود.

بخاری هیزمی مدرن

بخاری‌­های مدرن هیزمی به عنوان ابزاری برای یادآوری گذشته بخاری­‌ها طراحی و روانه بازار شدند. این به آن معنی است که این بخاری­‌ها قابلیت استفاده از چوب و گاز به عنوان سوخت را خواهند داشت. اما طراحی آن­ها به یادآور ابزار­های گرمایشی هیزمی گذشته است.

بخاری هیزمی چند کاره

یکی از بخاری‌­هایی که کاربرد و طراحی نزدیک به بخاری کمپینگ دارد، بخاری چندکاره هیزمی است. همانطور که از نام این بخاری پیدا خواهد بود، این ابزار از هیزم به عنوان سوخت آتش استفاده خواهد کرد. افراد می‌­توانند از این بخاری برای گرمایش محیط­‌های باز یا بسته، طبخ غذا و کباب و همچنین دم کردن چای استفاده کنند. توجه داشته باشید که این نوع ابزار گرمایشی به نام بخاری سه کاره هیزمی نیز شناخته می­شود.

کاربرد ابزار گرمایشی هیزمی چیست؟

با توجه به مدل و انواع بخاری از نوع هیزمی می­‌توانید از آن در محیط‌­های متفاوتی بهره ببرید. فضای باز، آلاچیق، پرگولا، باغ، باغچه، فضای داخلی ویلا، فضای اطراف استخر و مسافرت‌­های کمپینگ و گشت و گذار در طبیعت برخی از محیط­‌های پر کاربرد این ابزار­ها هستند.

نکات مثبت استفاده از بخاری های هیزمی چیست؟

از مزیت‌­های بخاری هیزمی می­‌توان استفاده از چوب به عنوان سوخت آتش نام برد. چرا که در مقایسه با همتا­های گازی یا برقی، چوب هزینه پایین­‌تری دارد. نکته‌­ای که باید به آن توجه داشت در دسترس بودن چوب لازم به عنوان سوخت برای افراد است. با توجه به این نکته افراد باید همواره سوخت مورد نیاز برای بخاری های هیزمی را تامین نمایند. چرا که با تمام شدن چوب یا هیزم بخاری خاموش خواهد شد.

بخاری‌­های هیزمی قیمت پایین‌­تری نسبت به رقبا خود دارند. به بیان دیگر قیمت خرید و تامین سوخت بخاری­‌های هیزمی به نسبت بخاری­‌های برقی و گازی پایین­‌تر است. اما این نوع ابزار گرمایشی می­تواند به طبیعت و محیط زیست آسیب برساند. نکته حائز اهمیتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در بخاری هیزمی نیازی به نگرانی بابت زرد سوختن شعله این بخاری نیست.

برای استفاده از این نوع ابزار گرمایشی حتما از زنگ بخاری مونوکسید کربن استفاده کنید. چرا که این زنگ می­توان تا حد زیادی احتمال گازگرفتگی را در این نوع محصولات کاهش دهد.

چه نکاتی را باید قبل از استفاده از بخاری های هیزمی بدانیم؟

در اولین استفاده از بخاری های هیزمی ابتدا مواد و رنگ اضافی بخاری می­سوزد. از این رو احتمال ایجاد بوی ناخوشایند برای لحظاتی وجود خواهد داشت.

شما باید به لوله بخاری توجه داشته باشید، چرا که تنها راه خارج شدن مونوکسید کربن و جلوگیری از گازگرفتگی لوله بخاری است. اگر بعد از چند دقیقه از شروع کار ابزار گرمایشی لوله همچنان سرد حس می­شود، احتمال گرفتگی در این قطعه وجود دارد و بهتر است هر چه سریع­‌تر مورد بررسی قرار بگیرد.

شیشه بخاری در طی استفاده بسیار داغ خواهد شد. با توجه به این نکته بهتر است، کودکان نزدیک به این قسمت از بخاری نشوند. همچنین اگر مقداری کمی آب روی این قطعه از بخاری ریخته شود، احتمال شکسته شدن آن وجود خواهد داشت. با این تفاسیر در رفتار با شیشه بخاری توجه بسیاری داشته باشید.

خرید بهترین بخاری هیزمی

همانطور که می­دانید بخاری‌­های هیزمی یکی از مهم ­ترین ابزار­های کمپینگ هستند. افراد با استفاده از این ابزار می‌­توانند محیط را گرم نگه دارند و تعادل گرمایی ایجاد کنند. همچنین در استفاده از مدل­‌های مختلف این ابزار از آن برای طبخ غذا یا گرم کردن آن بهره خواهند برد. با توجه به این نکات باید در خرید و انتخاب بخاری از نوع هیزمی توجه بسیاری داشت.

شما می­‌توانید برای خرید بخاری هیزمی به سایت مجیکمپ مراجعه کنید. این سایت به شما با کیفیت‌­ترین ابزار­های آفرود و کمپینگ را ارائه خواهد داد. همچنین به دلیل وجود آرشیو عظیمی از اطلاعات درباره ابزار­های مختلف در این سایت، شما قادر به بررسی، مقایسه و انتخاب محصول مورد نظر خود خواهید بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید