مقالات آموزشی کمپ

کوه نوردی چیست؟ 3 مسیر کوهنوردی در ایران

کوه نوردی چیست؟

کوهنوردی یک ورزش بسیار محبوب در فضای باز است که از نوردیدن کوه می‌آید. هزاران کوه در جهان وجود دارد که همه با شکل منحصر به فرد خود، چالش‌ها و هیجانات خاص خود را دارند.

خاستگاه‌های کوه نوردی

کوهنوردی برای مدت طولانی، اگر دقیقاً یک سرگرمی نباشد، یک تمرین رایج بوده است. مردم از اوایل سال 1336 به عنوان یک سرگرمی از کوه‌ها بالا می‌روند. صعود سر آلفرد ویلز به وترهورن سوئیس در سال 1865 تولد کوهنوردی به عنوان یک ورزش در نظر گرفته می‌شود.

کوهنوردی یک فلسفه مادام‌العمر است تا یک سرگرمی صرف.

برخلاف سایر ورزش‌های سخت، کوه نوردی به‌طور منحصربه‌فردی برای یک سرگرمی مادام‌العمر مناسب است تا یک تجربه یک‌باره. با کوهنوردی، هر کوهی یک تجربه جدید است، چه برسد به احساس موفقیت از فتح هر کوه جدید.

مقاله ” کوه گرفتگی و ۸ راه درمان آن ” را نیز بخوانید!

کوهنوردی زمستانی

کوهنوردی زمستانی

کوه نوردی زمستانی یک فعالیت دشوارتر، پرمخاطره‌تر و بسیار سودمندتر است. اکثر مردم در تابستان کوهنوردی را انتخاب می‌کنند، بنابراین مسیرها در زمستان خلوت‌تر می‌شوند. این امر به ویژه در قله‌های محبوب‌تر می‌تواند مطلوب باشد. دشواری اضافه شده همچنین باعث افزایش تصاعدی رضایت و حس موفقیت حاصل از یک صعود پیروزمندانه می‌شود. مزیت دیگر این است که می‌توانید کوهی را انتخاب کنید که در آن اسکی برای یک تعطیلات کامل زمستانی را تجربه کنید.

چگونه کوه نوردی کنیم؟

دو سبک اصلی کوهنوردی وجود دارد: آلپاین و اکسپدیشن. کوهنوردی آلپاین در کوه‌های متوسط ​​انجام می‌شود، برخلاف کوه‌های بزرگتر که سبک اکسپدیشن مناسب آن است.

کوهنوردان آلپاین با را سبک می‌بندند و سریع‌تر به سمت قله حرکت می‌کنند. این امکان برای کوه‌های متوسط مانند: کوه‌های آلپ یا کوه‌های راکی مناسب است که می‌توان نسبتا سریع آن‌ها را فتح کرد.

از سوی دیگر، کوهنوردان اکسپدیشن، آهسته حرکت می‌کنند و بارهای بسیار سنگین‌تری را برای حمل دارند. داشتن بار زیاد یک امر ضروری است زیرا کوه‌های بزرگ‌تر، مانند هیمالیا و رشته کوه آلاسکا، هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد تا بتوان به آن صعود کرد و سفر در این مسیرها بسیار طولانی‌تر است. اکسپدیشن‌ها حتی می‌توانند با حیوانات باربر سفر کنند.

اصطلاحات کوه نوردی

لنگر

لنگر چیزی است که کوهنوردان برای محکم کردن طناب مقابل سنگ، یخ یا برف استفاده می‌کنند.

کارابین

کارابین ابزاری است که برای بستن طناب استفاده می‌شود و معمولاً برای ورزش در فضای باز است.

یال

به محل برخورد دو دامنه شیب‌دار در بالاترین سطح تماس، یال می‌گویند.

کایرن

توده ای از سنگ یا چوب که برای مشخص کردن یک مسیر خاص استفاده می شود.

گره‌های کوهنوردی

گره‌ها برای کوهنوردی بسیار مهم هستند و برخی از محبوب‌ترین آن‌ها پروانه آلپاین، بولین و خم زپلین هستند.

قوانین کوهنوردی

کوه نوردی نه کار آسانی است و نه بدون خطر. به همین دلیل است که اگرچه هیچ قانون رسمی جهانی برای کوهنوردی وجود ندارد، کوهنوردان سه قانون طلایی را به عنوان شعار خود دارند:

همیشه دورتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

همیشه بلندتر از آنچه به نظر می‌رسد، است

 و همیشه سخت‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.” تا زمانی که به خوبی آماده باشید و فعالیت را دست کم نگیرید، باید خوب باشید.

پناهگاه

مکانی که دارای بنای ساختمانی متوسط تا بزرگ است و در کوهپایه‌ها و ارتفاعات متوسط ساخته شده که محل استراحت کوهنوردان است.

مقاله ” 8 سوخت ماجراجویی در طبیعت: بهترین غذا برای کمپینگ” را نیز بخوانید!

لیست تجهیزات کوهنوردی: چه تجهیزاتی برای کوهنوردی مورد نیاز است؟

تجهیزات مورد نیاز شما بسته به کوه و مسیر انتخابی شما متفاوت خواهد بود، به عنوان مثال در یک مسیر برفی ممکن است به یک نگهدارنده بهمن نیاز داشته باشید، در حالی که در مسیر یخی ممکن است به تبر یخی نیاز داشته باشید. در زیر لیستی از موارد ضروری را آورده‌ایم:

نقشه

قطب نما

منبع نور

مواد اولیه برای ساخت آتش

چاقو

چادر

طناب

مهار

چکمه و کرامپون

قرقره

کیت کوهنوردی

کارابین

بهترین زمان برای کوه نوردی چه زمانی است؟

این بسیار به کوه و مسیر بستگی دارد، اما معمولاً بهار، اوایل پاییز و تابستان زمان خوبی است. هنگام برنامه‌ریزی تاریخ، خوب است به خاطر داشته باشید که مسیر شما ممکن است روزها و هفته‌ها طول بکشد.

بهترین زمان برای کوه نوردی چه زمانی است؟

بهترین مسیرهای کوهنوردی در ایران

سبلان

بعد از دماوند و علم‌کوه، سبلان سومین قله بلند در ایران است. این کوه در جنوب غربی مشکین‌شهر و غرب اردبیل قرار دارد. آب گرم سرعین از چشمه‌های آبگرم معروف این قله است. و یکی از مکان‌های مناسب برای صعود به شمار می‌رود.

شاهانکوه

این رشته کوه در غرب زاگرس و 40 کیلومتری شمال غربی فریدون‌شهر در اصفهان قرار دارد. بلندترین قله‌ای که در این رشته کوه قرار دارد، شاهانکوه با ارتفاع 4040 متر است. از فریدون شهر برای رسیدن به این رشته کوه باید مسیر حدود 20 کیلومتری را طی کرد.

توچال

قله توچال در شمال تهران قرار گرفته است. ارتفاع این قله به حدود 3950 متر می‌رسد و یکی از مناطق شلوغ در اطراف تهران است. یکی از استاندارد ترین مسیرهای کوهنوردی ایران، مسیر دربند-توچال است. این مسیر برای افراد مبتدی نیز مناسب است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید